martes, 20 de octubre de 2015

ACTIVITAT DE L'ACCENTUACIÓ

2  Accentua, si cal, les següents paraules agudes.
això            espès            valuós            pastís            ningú            París           camió
entén         entrepà         traspàs            pastós           safrà            calcetí          fadrí
remei         heroi             racó                 Dublín           confon          boirós          arròs  

3  Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga 
màxim            místic            fràgil            artístic            àgil            mínim         dòcil
únic                informàtic      tòrax            òptim             esplèndid   símbol        àrab
nèctar            capsa            filòleg           màxim           cadena      jeroglífic      closca             

4  Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
òptica            església            època            sandàlia            cerimònia         Xàtiva
anècdota        fórmula            dièresi           gràcia               Sirià                 bústia
pólvora          audiència          notícia          Cantàbria          ràpida              Clàudia

5  Posa accent a les següents paraules 
Maria            capaç               plàtan            aní           anava            Ramon         barnús
meló             anares             anàvem         Adrià        òrgan            elegància     anà
anàveu         Òscar               nàixer            anàrem    anaven          econòmic    Martí
córrer           telèfon              anàreu          aniràs       anirien          conèixer       aniria

6   Accentua aquestes paraules compostes i derivades 
despús-ahir             socioeconòmic            ingènuament            grecoromà
despús-demà          fisicoquímic                 fantàsticament         sud-africà
ràpidament              cientificotècnic            inútilment                 afroamericà  


  1.  Localitza en aquesta sopa de lletres paraules esdrúixoles. Tècnica, espècie, carícia, colònia, mànega, república, pública, molèstia, Dénia, ciència, memòria, història.
T
E
C
N
I
C
A
V
R
R
R
A
D
T
I
L
L
R
T
A
H
I
A
E
O
A
L
L
O
I
H
P
E
N
E
I
C
E
P
S
E
I
P
M
I
A
P
O
E
E
S
A
R
U
L
T
F
P
A
E
R
H
E
L
L
T
N
I
B
A
C
A
M
R
A
C
E
L
L
A
O
K
S
L
I
E
B
A
C
K
E
I
O
C
A
R
I
C
I
A
T
A
I
E
H
M
M
A
C
M
I
R
A
C
G
E
L
N
L
R
A
D
I
X
O
A
U
L
A
I
R
L
E
L
A
T
F
T
E
L
L
P
I
N
L
E
I
D
A
T
P
U
S
I
L
L
R
I
L
L
U
N
I
O
J
V
P
E
R
C
O
L
O
N
I
A
S
C
A
H
R
O
L
T
M
G
A
H
D
F
B
N
I
I
L
S
M
O
E
R
A
L
L
I
C
S
O
D
F
A
J
A
M
A
N
E
G
A
T
G
H
V
T
E
I

8   Fes un rodolí a la síl·laba tònica dels següents mots i classifica’ls a la graella. 
medul·la          elit          diòptria          míssil          rèptil          futbol           
olimada        tim      atmosfera       xiclet          Etiòpia        hoquei
véncer             aurèola    xandall           Cleòpatra   torticoli       córrer
basquetbol       avar        conclave         policrom    filantrop      elèctrode
meréixer          oceà        safon          si            zoac          peode
nier                pivot       leucit           tèxtil          amoac      esperit
intèrfon            ding     tiquet             vertigen      ciclop          oplat       

1.    Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i diacrític on calga.
                                                                                      
És tard, no  quina hora és,
però és fosc fa * estona
és fàcil veure que no hi ets,
ni un paper, ja poc importa.

Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia * templat
Encara em queda temps per descobrir
tot allò que m'he amagat i que no m'he volgut dir.

Corren, corren * pels carrers  corren
paraules que no s'esborren, 
imatges que no se'n van.

I ploren, ploren pels carrers, ploren
com * gotes d’aigua s'enyoren, 
aquells que ja no es veuran.

Difícil descobrir què sóc avui,
una gota em cau mentre una altra em treu la set.

Plou i fa sol alhora. Tum bala bala bala, tum bala bala     
que m'apuntava, era la meva  i jo mateix em *disparava
raig de llum il·lumina'm, treu-me el fum.
Una revolució dins meu, la sedueixo i es *transforma

No no no no no no no no, s'esborren, 
en conformo en mirar-me
Mirar-me de dins cap a fora.

On puc anar-te a buscar? 
Nena, no es *broma
hauria d'haver estat diferent,
però en un moment s'han tancat les portes. 

2.    Posa l’accent gràfic i diacrític on calga 
No té més remei que pagar el que deu.
Ha portat els béns a pasturar.
El meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No té mai temps per a mi.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No sé com  pots suportar-ho.
Jo sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net.
He vingut pel camí vell.
Si vénen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.

3.    Escriu una frase amb cada grup de paraules
Mòlta, molta, dóna  (verb moldre, quantitatiu, verb donar)         
Sòl, móra, mà         (superfície de la terra, fruit silvestre, part del cos)           
Mèu, són, bóta        (onomatopeia que fa el gat, verb “ser”, recipient)       

4.    Posa els accents gràfics i diacrítics
Lluís va fer els exàmens la mar de bé.
Tot aquell vi no cabrà en una sola bóta.
A l’època grega estava ple de déus, deesses i semidéus.
No dónes res aquelles pobres dones.
És el millor amic que tinc.
A l’ós panda li han trencat un os de la mà dreta.
Pel que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo sé qui ho ha fet.
El sòl de casa té fulles grogues pintades.
Tu véns ací i sé que vens més café molt que malta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario