PRONOMS FEBLES
Els pronoms febles (P.F.) són paraules que substitueixen un nom, un S.N. o una oració subordinada que ha aparegut amb anterioritat i desenvolupen la mateixa funció en l'oració que l'element al qual substitueixen. Sempre acompanyen el verb i quan és possible s'uneixen a ell mitjançant guionet o apòstrof.

FORMA I FUNCIÓ
Els PF adopten una forma concreta en relació a la funció que desenvolupen dintre de l'oració
Activitats
Activitats
8. Ves a aquest enllaç i realitza les activitats autocorrectives de PF
http://www.mariainmaculada.es/valencia/RECURSOS/pronomsfebles.htm
Activitats

FORMA I FUNCIÓ
Els PF adopten una forma concreta en relació a la funció que desenvolupen dintre de l'oració
La substitució pronominal del C.D i del CI
Si hi ha uns pronoms febles que hem de tindre clars són els que substituïxen el
complement directe i el complement indirecte.
Complement directe
Quan érem menuts, a l'escola, ens deien que per tal d'averiguar quin era el CD d'una oració
havíem de preguntar al verb QUÈ?
-Ta mare compra pomes - Què compra? Pomes. I per tant, ja tindríem el CD.
* ATENCIÓ: Este truc sol ajudar, però tinguem en compte que el CD pot ser també una persona
-He vist el teu germà. En aquest cas la pregunta QUÈ? pot despistar.
-He vist el teu germà. En aquest cas la pregunta QUÈ? pot despistar.
En valencià distingim 4 tipus de CD, per tant, els PF que utilitzarem també seran distints
CD determinat
Si el CD és un nom propi o està determinat per un article, un demostratiu o un possessiu,
serà substituït pels pronoms EL, LA, ELS, LES
serà substituït pels pronoms EL, LA, ELS, LES
- Envieu el paquet. Envieu-lo.
- Mira l’Andreu! Mira’l!.
- Dibuixaré aquesta fulla. La dibuixaré.
- Compra els llibres. Els compra.
- Netejarem les seues habitacions. Les netejarem.
CD reflexiu o recíproc
És a dir, quan el CD coincideix amb el subjecte. Serà representat pel pronom ES
- Es pentina. (Toni)
- No s’han reconegut a la fotografia. (Toni i Lluïsa)
- S’odien mútuament. (Manu i Arnau)
CD neutre
Són els pronoms açò, això o allò o bé tota una oració subordinada. Els PF que els substitueix és HO
- Dibuixaré això. Ho dibuixaré.
- Va dir que tenia mal de cap. Va dir-ho. / Ho va dir.
CD indeterminat
Són aquells que no porten determinat o bé és un numeral, un quantitatiu o un indefinit.
Seran substituïts pel pronom EN.
Seran substituïts pel pronom EN.
En aquest cas, el numeral, quantitatiu o indefinit no és substituït pel PF i cal repetir-lo després del verb:
- Compraré pebres vermells. En compraré.
- N’Àngela ha dibuixat dues fulles. N’Àngela n’ha dibuixades dues.
- Avui hi ha hagut poc moviment. Avui n’hi ha hagut poc.
- No tenia cap moneda. No en tenia cap.
*OBSERVACIÓ: Quan el CD és un dels pronoms febles el, la, els, les, i el verb és una forma composta
amb el verb haver + participi, és recomanable que aquest concorde en gènere i nombre amb el CD:
amb el verb haver + participi, és recomanable que aquest concorde en gènere i nombre amb el CD:
No l’hem feta, la confitura, enguany.
Activitats
1. Completa la cançó amb el CD que falta en cada buit, indica de quin tipus són (determinat, indeterminat,
neutre, reflexiu o recíproc) i substitueix-los pels PF adequats.
CORATGE
Correrem descalços
sota un cel de mil estreles
a les nits d'hivern de pluja i fred.
Sentirem la furia
corrent per les nostres venes
l'emoció salvatge contra el vent.
Encendrem fogueres
amb la ràbia i la tendresa
que durem gravades sota el pit
i clavarem les mans
a les arrels d'aquesta terra
d'on naix el coratge
de seguir.
Sentint-nos vius.
Creuarem els pobles
amb les finestres obertes
i els somriures nus sota el sol roig.
Estendrem reboltes
quotidianes i senzilles
amb l'amor que ens crema dins el cor.
Viurem l'esperança
dels qui lluiten cada dia
com mil punys units per un embat.
I omplirem carrers
amb les riuades d'alegria
d'on naix el coratge de guanyar
la nostra llibertat
Cançó Coratge amb la lletra: https://youtu.be/Tw8SQPArQwM
2. Substitueix els CD pels PF que calga
- Ens recita un poema. Ens el recita
- Encén tres ciris. Els encén
- Menjarà llepolies. Les menjara
- Portarà això. El portara
- Digues què vols fer hui. Digues el que vols fer
- Porta el paraigua. Porta'l
- Compra rifa. Compra la
- Arregla la vora del vestit. Arregla la
- Trau les claus. Trau les
- T'envie un parell de regals. T'he els envie
Complement indirecte.
El complement indirecte (CI) és l'element de l'oració que es beneficia de l'acció del verb
i del CD al mateix temps:
- Ta mare compra pomes per a Joan, on per a Joan és el CI seria un bon exemple).
El CI de 1a o de 2a persona se substitueix amb els pronoms EM, ENS, ET, US
- M’ha regalat un disc d’Els Amics de les Arts.
- Volia regalar-nos un peix de colors
- Demà et tornaré el cotxe.
- Us ha agradat la pel·lícula?
El CI de tercera persona reflexiu o recíproc se substitueix pel P.F. ES
- Es renta la cara amb aigua i sabó.
- S’envien missatges l’un a l’altre amb el telèfon mòbil.
El CI de tercera persona se substitueix amb els pronoms LI, ELS
- Regalaré el disc a l’Aina. Li regalaré el disc.
- Diu mentides als seus pares. Els diu mentides
- No vol telefonar a les amigues. No vol telefonar-los.
Quan substituïm els CD i CI en una oració, l'ordre en què apareixeran serà: CI + CD
- Paula va donar el collaret al seu amic Marc
CD CI
Paula li'l va donar. li (CI= al seu amic Pau) 'l (el CD=el collaret)
Activitats
3. Completa les oracions següents amb els CI adequats.
CI: a tots els companys de la classe, a l’Anna, a la núvia, al públic de l’Scala de Milà, per a tots els professors.
• M’ha donat records ...per a tots els professors
• El padrí porta el ram ... a la núvia
• Hem enviat una postal... a l'Anna
• Has de dir que te’n vas a viure a Saragossa ... a tots els companys de la classe
• Algun dia cantaré “La Bohème”...al públic de l'scala de milá
4. Subratlla els CI i substitueix-los per PF.
- Jo llegiré el conte a tu aquesta nit. et
- Jordi envia records per a la teua família. lis
- Nosaltres embolicarem els regals per a les teues filles lis
- Vicent, deixa ela diners al teu germà! lis
- L'àrbitre ha tret la targeta roja al jugador que ha comés la falta.li
- La professora explicarà altra vegada la teoria a vosaltres. ens
- Alícia composà una cançó per a tu i per a mi. ens
- Vull contar una llegenda a vosaltres. us
5. Escriu microtextos enquè utilitzes tots els PF que et proposem. Fixa't en l'exemple.
Ex: Vull dir-te que si et vas a caure agafa't de la meua mà i t'ajudaré a saltar a l'altra banda.
- (EM, M', -ME, 'M):
- (ET, T', -TE, 'T):
- (ES, S', -SE, 'S):
- (ENS, -NOS, 'NS): NO L'ENTENC
- (US, -VOS):
- (ENS, -NOS, 'NS): NO L'ENTENC
- (US, -VOS):
- (ELS, -LOS, 'LS):
- (LES, -LES):
De vegades la llengua és com les matemàtiques. Amb els PF, per exemple, li agrada simplificar i sempré ho fa al final. Mira aquest cas:
Ex: El gelat, me l'he menjat.
Com has vist, hem apostrofat el PF el al verb, així ens hem estalviat una vocal...
6. Aplica el principi de simplificar en els següents casos.
- Me el he penjat.
- Li el ensenya.
- Se en havia oblidat
- Te els porta.
- Se en anava.
- Se el haurà sabut. NO L'ENTENC
- Te els has menjat?
- Se els pentina.
- Vaig a corregir-te els.
- Porta-me el.
L'atribut
L’atribut és el complement natural dels verbs ser, estar, semblar i parèixer i el PF que el substituieix depén de si l’atribut és determinat o indeterminat. L'estructura sintàctica d'un atribut pot ser un SN, SP, SAdj, SAdv o un participi.
Atribut indeterminat
Utilitzem el pronom: HO
- També és periodista? No, no ho és.
- Ets feliç de veritat o només ho sembles?
Atribut determinat
L'atribut és un sintagma nominal iniciat amb un article, un demostratiu o un possessiu. El substituïm amb els PF: EL, LA, ELS, LES
- És el teu germà? No, no l’és.
Activitats
7. Subratlla l'atribut d'aquestes oraciones, digues quina estructura sintáctica té i substitueix-los per PF.
- Paula és la teua metgessa? LA
- Ainhoa i Neus pareixen intel·ligents.HO
- Víctor i Andreu eren els finalistes. ELS
- L'àvia està sorda. HO
- La festa serà una sorpresa. EL
- Les seues disculpes em pareixen bé. HO
- Ricard ja està despert. HO
- La teua broma és de mal gust. EL
8. Ves a aquest enllaç i realitza les activitats autocorrectives de PF
http://www.mariainmaculada.es/valencia/RECURSOS/pronomsfebles.htm
Complements circumstancials
Els CCircumstancials indiquen la circumstància en què succeeix allò expressat pel verb,
aquesta pot ser de temps, lloc, manera, causa, conseqüència, quantitat, companyia, finalitat
o instrument.
a) Quan els CC comença per la preposició DE, se substitueix amb el pronom EN:
- Tornava de casa seva tranquil·lament. En tornava tranquil·lament.
b) En els altres casos, comença amb una preposició distinta o bé no porta cap preposició, el
CC se substitueix amb el pronom HI:
- Ha marxat cap a Oliva. Hi ha marxat.
- Viu a Picassent. Hi viu
- Mai no riu així. Mai no hi riu.
- Ell no entrarà en aquest local. Ell no hi entrarà.
Activitats
9. Digues de quin tipus són els C.Circumstancials de les oracions i substitueix-los per PF
- Mateu va xafant ous.
- Nosaltres eixirem de l'hotel.
- Han instal·lat plaques solars a l'institut.
- El coet va dirigit cap al cel.
- Tornem del cinema.
- Ens agradaria anar a Eivissa.
- Va pagar el sopar amb la targeta de crèdit.
- Treballe en un supermercat.
10. Digues de quina funció desenvolupen els sintagmes subratllats i substitueix-los pels PF que calga.
Cançó de la rosa de paper
Ella tenia una rosa, CD LA
una rosa de paper,
d’un paper vell de diari,
d’un diari groc del temps.
Ella volia una rosa,
i un dia se la va fer. CCT EN
Ella tenia una rosa,
una rosa de paper.
Passaren hivern i estiu, CD ELS
la primavera també,
també passà la tardor,
dies de pluja i de vent.
a ballar
I ella tenia la rosa, CD LA
una rosa de paper.
Va morir qualsevol dia CCT EN
i l’enterraren després. CI
Però al carrer on vivia,
però en el poble on visqué,
les mans del poble es passaven
una rosa de paper.
I circulava la rosa,
però molt secretament. CCM HI
I de mà en mà es passaven
una rosa de paper.
El poble creia altra volta
i ningú no va saber
què tenia aquella rosa, CC HI
una rosa de paper.
Fins que un dia d’aquells dies CCT EN
va manar l’ajuntament
que fos cremada la rosa,
perquè allò ja estava bé.
Varen regirar les cases:
la rosa no aparegué.
Va haver interrogatoris; CD ELS
ningú no en sabia res. CC
Però com una consigna,
circula secretament CCM
de mà en mà, per tot el poble, CCL
una rosa de paper.
Vicent Andrés Estellésa ballar
Complement de règim verbal
El CdR completa el verb i li dóna un significat ple. Comença per una preposició exigida peo verb, observa els exemples: quan somiem, somiem necessàriament amb alguna cosa, és aquest amb alguna cosa, el que és el CdR. O si parlem és d'alguna cosa. Els verbs "somiar" sempre s'acompanyarà d'un CdR començat per la preposició AMB i el verb parlar, de la preposició DE. *Atenció: és possible que a l'oració estiga implícit.
El pronom feble que usarem depén de la preposició que encapçale el CdR.
a) Quan el CdR va regit per la preposició de, se substitueix amb el pronom EN:
- Parlem d’art i d’artistes. Parlem-ne.
- No m’he oblidat de vosaltres. No me n’he oblidat.
b) Quan va regit per una altra preposició, se substitueix amb el pronom HI:
- Vols contribuir a estalviar aigua? Sí, hi vull contribuir.
- Penses en l’oncle Miquel alguna vegada? No hi penso mai.
Activitats
11. Subratlla els CdR i torna a escriure les oracions amb la substitució per PF
- M'he acostumat a dutxar-me de matí . M'he hi acostumat
- Els jugadors renunciaren a les primes. Els jugadors hi renunciaren
- El secretari s'oblidà de fer l'acta. El secretari en s'oblida
- L'espectador es va fixar en l'actriu. L'espectador hi es va fixar
- Es va conformar amb un tros de pa. Eshi va conformar
- Elles discutien sobre la situació de la dona. Elles hi dicutien
- Qui s'ha oblidat d'apagar els llums? Qui en s'ha oblidat
- Aina s'ha apuntat a ballar. Aina en s'ha apuntat
No hay comentarios:
Publicar un comentario