sábado, 14 de noviembre de 2015

TEXT EXPOSITIU

ACTIVITAT Refon en un enunciat, mitjançant una normalització, tots els casos que pugues dels textos següents:
Les persones es troben soles a les grans ciutats, la qual cosa pot provocar profundes depressions.: La soletat de les persones a la gran ciutat, pot provocar profundes depressions.
A l'octubre cauen les fulles : açò anuncia l'arribada de la tardor. : La caiguda de les fulles a l'octubre, anuncia l'arribada de la tardor.
Un home va ser assassinat a la plaça del poble. Aquest crim té atemorida la població. : L'assasinat del home a la plaça del poble, té atemorida a la població.
 Els militars van prendre el poder a Xile. Açò va suposar l'establiment d'una dictadura.: La possesio de Xile pels militars, va suposar l'establiment d'una dictadura.
El cap de la policia d'Ohio va morir ahir en un tiroteig. Aquesta mort augmenta la tensió a la zona. : La mort del cap de policia d'Ohio en un tirotig va augmentar la tensió a la zona.
L'Estat francés ja ha reconegut la nova república. Aquest fet ha encoratjat el govern secessionista.: El reconeiximent de la nova república a l'Estat francés ha fet, encoratjar el govern secessionista.


ACTIVITAT
: Escriviu 2 exemples d’oracions amb aposicions.
Maria, que es una impertinent, diu que ella te que ser delegada.
Diuen que en Estats Units, un dels paisos amb més venda de armes, han assassinat a cinquanta persones.


 ACTIVITAT. Busca les parafràsis que contenen els textos següents:
 La religió grega es va caracteritzar per l’antropomorfisme,en altres paraules, per la representació dels déus en forma humana. Moltes de les inscripcions funeràries dels romans començaven amb una invocació als déus manes, és a dir, els esperits dels morts. Efectivament, en moltíssimes inscripcions trobem l’abreviatura D M S , és a dir, “Dis Manibus Sacrum”, o siga, “consagrat als déus manes”.

ACTIVITAT: Busca algunes de les exemplificacions i reformulacions que s’han utilitzat en l’apartat “El text explicatiu dins la situació de comunicació”.
 El text explicatiu dins la situació de comunicació 1. Emissor-receptor L’emissor ha de saber a cada moment a quin públic es dirigeix i quina finalitat concreta persegueix. És a dir, ha de conéixer el col.lectiu a què pertany el receptor, conéixer-ne el nivell cultural, l’edat, etc., i adequar el to, el lèxic, els nivells de coneixement, etc., per facilitar la comprensió i assegurar l’interés per la temàtica presentada. La relació que s’estableix entre l’emissor i el receptor es basa fonamentalment en el fet que l’emissor es troba en una relació “privilegiada” ja que posseeix tota la informació, és ell qui “sap”, mentre que el receptor no disposa d’aquesta informació. Els papers de receptor i emissor no són, per tant, intercanviables. 2. Seleccionar la informació Un aspecte important que l’emissor ha de tenir en compte a l’hora de produir un text explicatiu és la selecció de la informació que ha de transmetre; aquesta selecció es fa tenint en compte la situació comunicativa en què es produeix cada text. En segon lloc, caldrà tenir en compte el tipus de relació que es dóna entre emissor i receptor, el tema objecte d’explicació, el canal emprat en la comunicació i les finalitats concretes del discurs. Tots sabem que no han de tenir les mateixes característiques una explicació adreçada a un xiquet o a un adult, realitzada a través d’una conferència o d’un article de premsa, entre amics o entre desconeguts, sobre un tema molt específic o sobre 2 fets de la vida quotidiana, etc.. Per tant, l’emissor afegirà o suprimirà informacions, seleccionarà els elements lingüístics i tipogràfics, la varietat i el registre que emprarà adequant-los a la situació de comunicació.

ACTIVITAT - Col.loca els connectors als buits corresponents:

 també, però:
 La ventilació i la claror hi entraven a través de l'atri, pati interior de la casa al voltant del qual es distribuïen les altres habitacions._També_ servia per recollir l'aigua quan plovia, que anava a parar en una cisterna situada a sota la casa. Com que hi entrava poca claror, les dependències solien estar decorades amb paisatges de colors, que les feien més lluminoses. La casa acostumava a ser d'una sola planta. A Roma, però, també n’hi havia de quatre o cinc pisos.

 en canvi, també, sinó que, així doncs:
 El senyor era el propietari de les terres i de tot allò que es trobava en el seu interior: els pagesos, els habitatges, els ponts, els molins, els animals, etc. En canvi, el pagés depenia del senyor de manera absoluta i l’havia de respectar, obeir i ajudar en tot moment. Així doncs, li havia de pagar un tribut, podia ser jutjat pel senyor i no podia abandonar el camp que treballava sense el seu permís. També, el senyor tenia l'obligació de proporcionar-li protecció en cas de perill. Els camperols, no solament van perdre part de la seua llibertat, sinó que, els forts impostos van deixar-los només amb el mínim imprescindible per a subsistir.

tot i que, en canvi:
 El creixement natural depén dels naixements i de les morts. Als països rics hi ha poca diferència entre els que naixen i els que moren. En canvi, als països menys rics o pobres, tot i que els morts són molt nombrosos, els que naixen encara ho són més, i la població creix molt de pressa.

també, d'aquesta manera:
En alguns indrets de la costa s’han instal·lat vivers per tal d’obtenir una major producció de mol·luscs. També es crien peixos de riu, principalment truites en piscifactories. D'aquesta manera, s’abarateix el preu del peix.

però, per exemple:
 Actualment l'aigua és utilitzada també per la indústria en grans quantitats. Per exemple es necessiten 1.000 m3 d'aigua per fabricar una tona de paper i 1.000 litres per elaborar 10 quilos de sucre.Però sobretot l’aigua s’utilitza per produir energia elèctrica.

també, a més:
El bosc ha anat perdent extensió a causa de les rompudes per convertir aquestes terres en zones de cultiu, també per l'acció purament destructora dels humans, que han tallat els arbres abusivament sense reposar les espècies. A més, els incendis forestals destrueixen cada any una part molt important de la superfície boscosa.


ACTIVITAT: Reescriu els dos textos explicatius següents tot reconstruint-ne l'ordre original. Subratlla-hi els lligams de relacions lògiques que articulen les diferents parts de cada text.

A) POSSIBILITAT D'ACCIDENTS A LES CENTRALS NUCLEARS
- D'entrada, una central nuclear no és una bomba atòmica i, per tant, és impossible que explote com la bomba.
- D'altra banda, són possibles les fugues de material radioactiu pel trencament de les barres metàl·liques que contenen l'urani.
- Així, doncs, la seguretat o el control a les centrals nuclears pot tenir punts dèbils.
- Ara bé, és possible que en una central hi haja accidents greus:  les falles en el sistema de refrigeració, de seguretat o de control poden crear un sobreescalfament que provoque fissures i, doncs, fugues radioactives.
- Cal recordar que l'estiu passat es va produir un accident d'aquestes característiques als EUA.

 B) TROBAR MARIT PER SANT JOAN
- Eren nombroses les joves que durant la Nit de Sant Joan feien uns rituals més o menys complicats per esbrinar quina seria la mitja taronja que el destí, l'atzar o la voluntat paterna els tenia reservada.
- Un mitjà relativament senzill per saber-ho consistia a llançar tres faves al terra de les seues habitacions: una pelada, una altra a mig pelar i una amb pell.
- L'endemà, amb els ulls clucs, havien de buscar-les a les palpentes.
- Si trobaven en primer lloc la fava pelada, mal averany! perquè el marit seria com la fava: pelat i pobre com una rata;,en canvi, si trobaven la que tenia pell, era signe que es casarien amb un individu ric o benestant.
- Finalment, la fava a mig pelar indicava que el futur marit no seria ni pobre ni ric.


ACTIVITAT - Completa les següents frases introduint noves idees mitjançant el tipus de connector que s'hi indica:

Són indubtables els avantatges de viure en una gran ciutat. Hi ha tot tipus de serveis, tant educatius, com sanitaris o d’oci, encara que les administrasions públiques, son pessimes.

L'ajuntament ha fet un gran esforç per millorar l’urbanisme del poble, en particular, la xarxa de carrers.

Són moltes les raons que expliquen la permanència dels fills o filles amb els seus pares. Hi ha la dificultat de trobar treball i d'independitzar-se econòmicamen, i finalment, els preus de vivendes han pujat.

La destrucció de la capa d'ozó pot ocasionar greus problemes de salut, si amb l'arribada de l'estiu, la població no es protegeix de les radiacions solars. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario